今日の臨床サポート

航空性中耳炎

著者: 山口展正 山口内科耳鼻咽喉科

監修: 森山寛 東京慈恵会医科大学附属病院

著者校正/監修レビュー済:2017/01/20
患者向け説明資料

概要・推奨   

疾患のまとめ:
  1. 航空性中耳炎(航空性中耳症)とは気圧外傷(barotrauma)の1つで、航空機の上昇、下降時に外界圧と中耳(鼓室・乳突蜂巣)圧との圧差により生じる疾患である。
  1. 通常下降時に生じ、耳閉塞感、耳痛、耳の違和感、難聴、耳鳴、めまいなどの症状があり、ときとして急性感音難聴を伴うことがある。
  1. 外界圧変動による中耳(鼓室―乳突蜂巣)圧と鼓膜の関係:
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薬剤監修について:
オーダー内の薬剤用量は日本医科大学付属病院 薬剤部 部長 伊勢雄也 以下、林太祐、渡邉裕次、井ノ口岳洋、梅田将光による疑義照会のプロセスを実施、疑義照会の対象については著者の方による再確認を実施しております。
※薬剤中分類、用法、同効薬、診療報酬は、エルゼビアが独自に作成した薬剤情報であり、
著者により作成された情報ではありません。
尚、用法は添付文書より、同効薬は、薬剤師監修のもとで作成しております。
※薬剤情報の(適外/適内/⽤量内/⽤量外/㊜)等の表記は、エルゼビアジャパン編集部によって記載日時にレセプトチェックソフトなどで確認し作成しております。ただし、これらの記載は、実際の保険適用の査定において保険適用及び保険適用外と判断されることを保証するものではありません。また、検査薬、輸液、血液製剤、全身麻酔薬、抗癌剤等の薬剤は保険適用の記載の一部を割愛させていただいています。
(詳細はこちらを参照)
著者のCOI(Conflicts of Interest)開示:
山口展正 : 特に申告事項無し[2021年]
監修:森山寛 : 特に申告事項無し[2021年]

病態・疫学・診察

疾患情報(疫学・病態)  
疾患のまとめ:
  1. 航空性中耳炎[1](航空性中耳症)[2]は気圧外傷(barotrauma)の1つである。
  1. 航空性中耳炎(aero-otitis media)はArmstrong(1939年)[1]により命名されたが、笹木(1944)は気圧の陰圧の作用で生じる外傷性障害のため炎症でなく航空性中耳症と呼ぶのが望ましい[2]と提唱した。
  1. 航空機の上昇、下降時に外界圧と中耳(鼓室・乳突蜂巣)圧との圧差により生じる。 <図表>
  1. 旅客機では通常下降時に生じる。
  1. 症状は耳閉塞感、耳痛、耳の違和感、難聴、耳鳴、めまいなどである。鼓膜所見は正常、血管の拡張・充血・出血、内陥、中耳貯留液(滲出性、血性)の透見像、鼓膜穿孔などである。<図表> <図表> <図表> <図表> <図表> <図表>
  1. 年齢を問わず乳幼児、高齢者でも生じる。
  1. 一般乗客に発症した場合には保存的療法で経過良好のことが多い。
  1. 航空性中耳炎の原因・誘引、予防法、耳管の生理機能に準じた耳抜き法を認知しておくことが大切である。 解説   解説 
 
病態:
  1. 参考外界圧変動による中耳(鼓室―乳突蜂巣)と鼓膜の関係 <図表>
  1. 外界の圧変動時中耳腔内圧は変動する。
  1. 耳管が開かないと中耳圧―外界圧が不均衡となり航空性中耳炎を生じる。
  1. 上昇中は中耳(鼓室・乳突蜂巣)の空気が膨張し外界に対し相対的陽圧となり、鼓膜が膨隆する。
  1. 上昇中は嚥下をしなくても過剰な空気が耳管より鼻咽腔へ排出される。
  1. 水平飛行中には中耳圧と外界圧は等しくなり、下降中は中耳の空気が縮小し外界圧に対し相対的陰圧となり鼓膜は内陥する。
  1. 通常は嚥下により、中耳圧と外界圧は平衡となって耳症状がなくなるが、耳管が開かないと中耳圧と外界圧の圧差により耳症状が持続・悪化する。
  1. 乳突蜂巣の気胞化の良いほうがより中耳圧の減少があるという指摘がある[6]
  1. 耳管がロックされた状態になると発育のよい乳突蜂巣ほど中耳内の空気の容量の変化は大きく、中耳粘膜・鼓膜への影響を及ぼすと考えられる[3]
問診・診察のポイント  
問診:
  1. 航空機に搭乗した日時、上昇時、下降時に生じた症状を問う。

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文献 

著者: P F King
雑誌名: J Laryngol Otol. 1979 Jul;93(7):659-78.
Abstract/Text
PMID 469397  J Laryngol Otol. 1979 Jul;93(7):659-78.
著者: G HERBERTS
雑誌名: Upsala Lakareforen Forh. 1948;53(5-6):293-9.
Abstract/Text
PMID 18099480  Upsala Lakareforen Forh. 1948;53(5-6):293-9.
著者: C D Bluestone, E I Cantekin, Q C Beery
雑誌名: Laryngoscope. 1975 Jan;85(1):113-27.
Abstract/Text In an effort to develop a simple and accurate method to identify children in whom adenoidectomy might prevent otitis media, the ventilatory function of the Eustachian tube was assessed by a manometric technique. Nasal pressures during swallowing were also determined in some. The study group consisted of 23 children with otitis media in whom tympanostomy tubes had been inserted. All were judged clinically and roentgenographically to have prominent adenoids. Inflation-deflation Eustachian tube ventilation studies were obtained in 36 ears that remained intubated, aerated and dry both before and eight weeks after adenoidectomy. Fifteen of the 36 (42 percent) ears had improvement in Eustachian tube ventilatory function postadenoidectomy which was attributed to relief of extrinsic mechanical obstruction of the tube. In the remaining 21 (58 percent) ears in which Eustachian tube function was not improved, mechanical obstruction was not apparent preoperatively. The effect of nasopharyngeal pressures on a pliant Eustachian tube (Toynbee phenomenon) due to obstruction of the posterior nasal choanae by the adenoid mass was suggested as a possible cause of functional Eustachian tube obstruction. In several instances in which preadenoidectomy mechanical obstruction of the Eustachian tube was not demonstrated, the tube appeared to have been made more pliant by the operation. This increase in compliance of the Eustachian tube was attributed to loss of adenoid support of the tube in the fossa of Rosenmuller. From this study, preliminary recommendations for selection of patients for adenoidectomy are the following: 1. Eustachian tube ventilation function tests in a dry, intubated middle ear; 2. if extrinsic mechanical obstruction of the Eustachian tube is present and chronic inflammation is absent, adenoidectomy will probably improve Eustachian tube function. The surgical technique should include adequate removal of the adenoid tissue in the fossa of Rosenmuller; 3. if the Eustachian tube does not appear to be mechanically obstructed, the adenoids should not be removed unless functional obstruction is suspected due to obstruction of the posterior nasal choanae. Adenoid tissue within the fossa of Rosenmuller should not be removed when such circumstances exist; and 4. in the abscence of obstructive adenoids to the nasal choanae or Eustachian tube, adenoidectomy probably will not improve Eustachian tube function and could make it worse. A more rational and effective approach to adenoidectomy for the prevention of otitis media in children may be possible through this type of preoperative evaluation.

PMID 1089852  Laryngoscope. 1975 Jan;85(1):113-27.
著者: R C DUVOISIN, F KRUSE, D SAUNDERS
雑誌名: Aerosp Med. 1962 Jan;33:92-6.
Abstract/Text
PMID 13888760  Aerosp Med. 1962 Jan;33:92-6.
著者: P Groth, A Ivarsson, A Nettmark, O Tjernström
雑誌名: Aviat Space Environ Med. 1980 Jan;51(1):11-7.
Abstract/Text A comprehensive study of Eustachian tube function in 84 aspirants accepted for flight training was made. Using a pressure chamber, both static and dynamic pressure changes, as in ascent and descent, were applied to test the tubal pressure equilibrating capacity in the sitting position. While all 84 were otologically healthy, a wide range in the pressure equilibrating capacity was found--20% could not equilibrate static over- and underpressures of 10 cm H2O completely, 8% could not equilibrate at all during simulated descent, 3 subjects reported acute vertigo during simulated ascent in combination with high unilateral middle ear pressure. Asymmetry between ears of single subjects in pressure equilibrating capacity was also found to a large extent. It was not possible to identify subjects with poor equilibrating capacity by simple tests like Valsalva's or Toynbee's manoeuvres. The results may indicate that today's criteria for Eustachian tube function in the selection of airmen can be made more efficient.

PMID 7362539  Aviat Space Environ Med. 1980 Jan;51(1):11-7.
著者: V Misurya
雑誌名: Arch Otolaryngol. 1975 Dec;101(12):730-2.
Abstract/Text A new maneuver (oral positive pressure) of voluntary middle ear inflation is described. The efficacy of this new maneuver over the Valsalva maneuver was established by conducting an experiment in 50 normal volunteers and a clinical trial in 75 patients with Eustachian tube obstruction and in 25 patients with chronic serous otitis media. The lower opening pressure and higher available head of pressure, characteristic of this new maneuver, is hoped to be of definite therapeutic value in the management of the previously mentioned conditions. This maneuver has a potential for use in aviation medicine.

PMID 1200920  Arch Otolaryngol. 1975 Dec;101(12):730-2.
著者: Sven-Eric Stangerup, Mads Klokker, Søren Vesterhauge, Samuel Jayaraj, Peter Rea, Jonathan Harcourt
雑誌名: Otol Neurotol. 2004 Mar;25(2):89-94.
Abstract/Text INTRODUCTION: The most common cause of barotitis is pressure changes induced during descent in aviation. The incidence after air flight has been reported to vary from 8% to 17%.
OBJECTIVES: We conducted this study to estimate the incidence of barotitis after flight, to evaluate whether the incidence of barotitis can be reduced by nasal balloon inflation during descent, and, finally, to estimate the effect of nasal balloon inflation in case of negative middle ear pressure after landing.
STUDY DESIGN: Aircraft passengers were examined by otoscopy and tympanometry before and after flying and filled in a questionnaire inquiring about ear problems. On half of the flights, the passengers were asked to inflate a nasal balloon during descent, whereas the other half were control flights.
RESULTS: A total of 188 passengers filled in the questionnaire. Of these, 134 were examined before and after the flight. Otoscopic signs of barotitis were found in 15% of the ears in the control group compared with 6% in the balloon inflation group. In ears with a negative pressure after flying, the pressure could be equalized by Valsalva's maneuver in 46%. Passengers who were unable to equalize the pressure in this way inflated a nasal balloon, and in 69%, this maneuver cleared the middle ear pressure.
CONCLUSION: The incidence of barotitis in this study of aircraft passengers was 14%. This figure could be reduced to 6% in passengers who performed nasal balloon inflation during descent. We recommend nasal balloon autoinflation in aircraft passengers who have difficulty clearing their ears during and after flying.

PMID 15021764  Otol Neurotol. 2004 Mar;25(2):89-94.

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