今日の臨床サポート 今日の臨床サポート

著者: 岡牧郎 国立成育医療研究センター こころの診療科

監修: 五十嵐隆 国立成育医療研究センター

著者校正/監修レビュー済:2024/04/03
参考ガイドライン:
  1. ADHDの診断・治療指針に関する研究会編:注意欠如・多動症-ADHD-の診断・治療ガイドライン 第5版
  1. NICE guideline; Attention deficit hyperactivity disorder: diagnosis and management. 2018(https://www.nice.org.uk/guidance/ng87/)
  1. Wolraich ML, Hagan JF Jr, Allan C, Chan E, Davison D, Earls M, Evans SW, Flinn SK, Froehlich T, Frost J, Holbrook JR, Lehmann CU, Lessin HR, Okechukwu K, Pierce KL, Winner JD, Zurhellen W. Clinical Practice Guideline for the Diagnosis, Evaluation, and Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder in Children and Adolescents. Pediatrics. 2019;144(4):e20192528. PMID: 31570648
患者向け説明資料

改訂のポイント:
  1. 『注意欠如・多動症-ADHD-の診断・治療ガイドライン 第5版』の発刊に伴い改訂を行なった。
  1. 心理社会的治療についての情報を追加した。
  1. ADHD治療薬の情報を追加した。
  1. DSM-5-TR発刊に伴い、用語等の改訂を行った。
 

概要・推奨   

  1. ADHDの治療は、環境調整を含めた心理社会的治療を第一に行う(推奨度1)
  1. 本人への心理社会的治療としては、ソーシャルスキル・トレーニングをはじめとした行動療法や認知行動療法が推奨される(推奨度1)
  1. 養育者への心理社会的治療においては、ペアレント・トレーニングの有効性が実証されている(推奨度1)
アカウントをお持ちの方はログイン
  1. 閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要と
  1. 閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲覧にはご契約が必要となります。閲

病態・疫学・診察 

疾患情報(疫学・病態)  
  1. 注意欠如多動症(attention deficit/hyperactivity disorder、以下ADHD)は不注意、多動-衝動性を主症状とする神経発達症(発達障害)である。
  1. 具体的には注意が持続しない、学習中に集中が出来ない、忘れものやなくしものが多い、片付けや用意ができない、落ち着きがない、衝動的で身勝手な行動が多いなどの症状があてはまる。12歳以前に発症し、これらの症状は発達水準に対して不相応な程度に認められ、家庭や学校など複数の場面において支障をきたす。
  1. 2013年に刊行された精神疾患の診断・統計マニュアル第5版(Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fifth Edition:DSM-5)において、ADHDは神経発達症の一つとして定義されている。2023年にはその改訂版であるDSM-5-TRが発刊された。DSM以外には世界保健機関(WHO)が作成した国際疾病分類(International Statistical Classification of Disease and Related Health Problems:ICD)が診断に用いられるが、それぞれに表記は異なる。本稿の記載時点では、ICD第11版(ICD-11)の日本語版は未発表であるため、本稿ではDSM-5-TRに沿って解説する。
 
DSM-5-TR によるADHDの診断基準

出典

DSM-5-TR 精神疾患の診断・統計マニュアル.医学書院. 2023: p.66-67
 
  1. 疫学については、世界的には小児の約7.2%、成人の約2.5%に認められ、小児では男児は女児より2倍多く、成人では男性が女性より1.6倍多い。
  1. 生化学的な病態生理としては、シナプスにおけるドパミンやノルアドレナリンなどの神経伝達物質の調節障害が考えられており、これに伴い前頭前皮質、大脳基底核(線条体)、小脳などの機能低下が示唆されている。
  1. 神経心理学的病態としては、報酬系機能障害(例:待つことができない)、時間処理障害(例:見通しが立たない、時間通りに終われない)、実行機能障害などが考えられている[1]。実行機能とは状況を認識して計画し、意思決定して実施・判定を行い、その後に評価・修正していく一連の認知機能のことであり、主に前頭前皮質-背側線条体の活動が関与していると考えられる。実行機能に関連した認知機能としては行動抑制、ワーキングメモリ、選択的注意、プランニングなどが挙げられる。
  1. その他、早産・低出生体重児、新生児仮死など周生期要因、脳外傷や中枢神経感染症などの後遺症、生後の環境要因、遺伝的要因などがADHDの発現と関係する。
 
問診・診察のポイント  
  1. ADHD児の個々の特性は、年齢や性別、知的能力、養育環境、併存症などにより多様になるため、診断においては本人や養育者と十分な面接を行い、関連する症状や経過について詳しく評価する必要がある。

これより先の閲覧には個人契約のトライアルまたはお申込みが必要です。

最新のエビデンスに基づいた二次文献データベース「今日の臨床サポート」。
常時アップデートされており、最新のエビデンスを各分野のエキスパートが豊富な図表や処方・検査例を交えて分かりやすく解説。日常臨床で遭遇するほぼ全ての症状・疾患から薬剤・検査情報まで瞬時に検索可能です。

まずは15日間無料トライアル
本サイトの知的財産権は全てエルゼビアまたはコンテンツのライセンサーに帰属します。私的利用及び別途規定されている場合を除き、本サイトの利用はいかなる許諾を与えるものでもありません。 本サイト、そのコンテンツ、製品およびサービスのご利用は、お客様ご自身の責任において行ってください。本サイトの利用に基づくいかなる損害についても、エルゼビアは一切の責任及び賠償義務を負いません。 また、本サイトの利用を以て、本サイト利用者は、本サイトの利用に基づき第三者に生じるいかなる損害についても、エルゼビアを免責することに合意したことになります。  本サイトを利用される医学・医療提供者は、独自の臨床的判断を行使するべきです。本サイト利用者の判断においてリスクを正当なものとして受け入れる用意がない限り、コンテンツにおいて提案されている検査または処置がなされるべきではありません。 医学の急速な進歩に鑑み、エルゼビアは、本サイト利用者が診断方法および投与量について、独自に検証を行うことを推奨いたします。

文献 

Edmund Sonuga-Barke, Paraskevi Bitsakou, Margaret Thompson
Beyond the dual pathway model: evidence for the dissociation of timing, inhibitory, and delay-related impairments in attention-deficit/hyperactivity disorder.
J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2010 Apr;49(4):345-55. doi: 10.1016/j.jaac.2009.12.018.
Abstract/Text OBJECTIVE: The dual pathway model explains neuro-psychological heterogeneity in Attention Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD) in terms of dissociable cognitive and motivational deficits each affecting some but not other patients. We explore whether deficits in temporal processing might constitute a third dissociable neuropsychological component of ADHD.
METHOD: Nine tasks designed to tap three domains (inhibitory control, delay aversion and temporal processing) were administered to ADHD probands (n=71; ages 6 to 17 years), their siblings (n=71; 65 unaffected by ADHD) and a group of non-ADHD controls (n=50). IQ and working memory were measured.
RESULTS: Temporal processing, inhibitory control and delay-related deficits represented independent neuropsychological components. ADHD children differed from controls on all factors. For ADHD patients, the co-occurrence of inhibitory, temporal processing and delay-related deficits was no greater than expected by chance with substantial groups of patients showing only one problem. Domain-specific patterns of familial co-segregation provided evidence for the validity of neuropsychological subgroupings.
CONCLUSION: The current results illustrate the neuropsychological heterogeneity in ADHD and initial support for a triple pathway model. The findings need to be replicated in larger samples.

PMID 20410727
齊藤万比古, 原田 譲. 反抗挑戦性障害.精神科治療学14(2):153-159,1999.
David Daley, Saskia Van Der Oord, Maite Ferrin, Samuele Cortese, Marina Danckaerts, Manfred Doepfner, Barbara J Van den Hoofdakker, David Coghill, Margaret Thompson, Philip Asherson, Tobias Banaschewski, Daniel Brandeis, Jan Buitelaar, Ralf W Dittmann, Chris Hollis, Martin Holtmann, Eric Konofal, Michel Lecendreux, Aribert Rothenberger, Paramala Santosh, Emily Simonoff, Cesar Soutullo, Hans Christoph Steinhausen, Argyris Stringaris, Eric Taylor, Ian C K Wong, Alessandro Zuddas, Edmund J Sonuga-Barke
Practitioner Review: Current best practice in the use of parent training and other behavioural interventions in the treatment of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder.
J Child Psychol Psychiatry. 2018 Sep;59(9):932-947. doi: 10.1111/jcpp.12825. Epub 2017 Oct 30.
Abstract/Text BACKGROUND: Behavioural interventions are recommended for use with children and young people with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD); however, specific guidance for their implementation based on the best available evidence is currently lacking.
METHODS: This review used an explicit question and answer format to address issues of clinical concern, based on expert interpretation of the evidence with precedence given to meta-analyses of randomised controlled trials.
RESULTS: On the basis of current evidence that takes into account whether outcomes are blinded, behavioural intervention cannot be supported as a front-line treatment for core ADHD symptoms. There is, however, evidence from measures that are probably blinded that these interventions benefit parenting practices and improve conduct problems which commonly co-occur with ADHD, and are often the main reason for referral. Initial positive results have also been found in relation to parental knowledge, children's emotional, social and academic functioning - although most studies have not used blinded outcomes. Generic and specialised ADHD parent training approaches - delivered either individually or in groups - have reported beneficial effects. High-quality training, supervision of therapists and practice with the child, may improve outcomes but further evidence is required. Evidence for who benefits the most from behavioural interventions is scant. There is no evidence to limit behavioural treatments to parents with parenting difficulties or children with conduct problems. There are positive effects of additive school-based intervention for the inattentive subtype. Targeting parental depression may enhance the effects of behavioural interventions.
CONCLUSIONS: Parent training is an important part of the multimodal treatment of children with ADHD, which improves parenting, reduces levels of oppositional and noncompliant behaviours and may improve other aspects of functioning. However, blinded evidence does not support it as a specific treatment for core ADHD symptoms. More research is required to understand how to optimise treatment effectiveness either in general or for individual patients and explore potential barriers to treatment uptake and engagement. In terms of selecting which intervention formats to use, it seems important to acknowledge and respond to parental treatment preferences.

© 2017 Association for Child and Adolescent Mental Health.
PMID 29083042
Rae Thomas, Bridget Abell, Haley J Webb, Elbina Avdagic, Melanie J Zimmer-Gembeck
Parent-Child Interaction Therapy: A Meta-analysis.
Pediatrics. 2017 Sep;140(3). doi: 10.1542/peds.2017-0352.
Abstract/Text CONTEXT: Parent-child interaction therapy (PCIT) is effective at reducing children's externalizing behavior. However, modifications are often made to PCIT, and it is not known whether these impact effectiveness.
OBJECTIVE: To systematically review and meta-analyze the effects of PCIT on child externalizing behaviors, considering modifications, study design, and bias.
DATA SOURCES: We searched PubMed, PsycINFO, Education Resources Information Center, Sociological Abstracts, and A+ Education.
STUDY SELECTION: We selected randomized controlled or quasi-experimental trials.
DATA EXTRACTION: We analyzed child externalizing and internalizing behaviors, parent stress, parent-child interactions, PCIT format, and study design and/or characteristics.
RESULTS: We included 23 studies (1144 participants). PCIT was superior to control for reducing child externalizing (standardized mean difference [SMD]: -0.87, 95% confidence interval [CI]:-1.17 to -0.58). PCIT studies that required skill mastery had significantly greater reductions in externalizing behavior than those that did not (Mastery: SMD: -1.09, 95% CI: -1.44 to -0.73; Nonmastery: SMD: -0.51,95% CI: -0.85 to -0.17, P = .02). Compared with controls, PCIT significantly reduced parent-related stress (mean difference [MD]: -6.98, 95% CI: -11.69 to -2.27) and child-related stress (MD: -9.87, 95% CI: -13.64 to -6.09). Children in PCIT were observed to be more compliant to parent requests (SMD: 0.89, 95% CI: 0.50 to 1.28) compared with controls. PCIT effectiveness did not differ depending on session length, location (academic versus community settings), or child problems (disruptive behaviors only compared with disruptive behavior and other problems).
LIMITATIONS: Results for parent-child observations were inconsistently reported, reducing the ability to pool important data.
CONCLUSIONS: PCIT has robust positive outcomes across multiple parent-reported and observed parent-child interaction measures, and modifications may not be required even when implemented in diverse populations.

Copyright © 2017 by the American Academy of Pediatrics.
PMID 28860132
Yushiro Yamashita, Akiko Mukasa, Chizuru Anai, Yuko Honda, Chie Kunisaki, Junichi Koutaki, Yahuhiro Tada, Chiyomi Egami, Naoko Kodama, Masayuki Nakashima, Shin-ichiro Nagamitsu, Toyojiro Matsuishi
Summer treatment program for children with attention deficit hyperactivity disorder: Japanese experience in 5 years.
Brain Dev. 2011 Mar;33(3):260-7. doi: 10.1016/j.braindev.2010.09.005. Epub 2010 Oct 12.
Abstract/Text In 2005 we established the first American-style summer treatment program (STP) for children with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) located outside North America. This program was based on methods established by professor Pelham and has been used in a number of studies and at a number of sites in the USA. A total of 137 children diagnosed with ADHD, ranging in age from 6 to 12 years, participated in at least one of five annual summer treatment programs in Kurume city, Japan, during 2005-2009. The duration of the STP was 2 weeks in 2005, 2008, and 2009; 3 weeks in 2006 and 2007. A set of evidence-based behavioral modification techniques comprising the STP behavioral program (e.g., point system, daily report card, positive reinforcement, time out) was used. We also assessed the cognitive function of individual children before and after STP using the CogState(R) batteries. Every year, regardless of the duration of the STP, most children showed positive behavioral changes in multiple domains of functioning, demonstrated by significant improvement in points earned daily, which reflect behavior frequencies. Cognitive functions, particularly the rate of anticipatory errors in executive function, significantly improved after the STP, suggesting that STP has positive effects not only on behavioral aspects but also on some cognitive functions. Further studies are necessary to confirm this finding by studying sequential cognitive function of age-matched children who do not attend STP.

Copyright © 2010 The Japanese Society of Child Neurology. Published by Elsevier B.V. All rights reserved.
PMID 20934284
Alain Joseph, Rajeev Ayyagari, Meng Xie, Sean Cai, Jipan Xie, Michael Huss, Vanja Sikirica
Comparative efficacy and safety of attention-deficit/hyperactivity disorder pharmacotherapies, including guanfacine extended release: a mixed treatment comparison.
Eur Child Adolesc Psychiatry. 2017 Aug;26(8):875-897. doi: 10.1007/s00787-017-0962-6. Epub 2017 Mar 3.
Abstract/Text This study compared the clinical efficacy and safety of attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD) pharmacotherapy in children and adolescents 6-17 years of age. A systematic literature review was conducted to identify randomized controlled trials (RCTs) of pharmacologic monotherapies among children and adolescents with ADHD. A Bayesian network meta-analysis was conducted to compare change in symptoms using the ADHD Rating Scale Version IV (ADHD-RS-IV), Clinical Global Impression-Improvement (CGI-I) response, all-cause discontinuation, and adverse event-related discontinuation. Thirty-six RCTs were included in the analysis. The mean (95% credible interval [CrI]) ADHD-RS-IV total score change from baseline (active minus placebo) was -14.98 (-17.14, -12.80) for lisdexamfetamine dimesylate (LDX), -9.33 (-11.63, -7.04) for methylphenidate (MPH) extended release, -8.68 (-10.63, -6.72) for guanfacine extended release (GXR), and -6.88 (-8.22, -5.49) for atomoxetine (ATX); data were unavailable for MPH immediate release. The relative risk (95% CrI) for CGI-I response (active versus placebo) was 2.56 (2.21, 2.91) for LDX, 2.13 (1.70, 2.54) for MPH extended release, 1.94 (1.59, 2.29) for GXR, 1.77 (1.31, 2.26) for ATX, and 1.62 (1.05, 2.17) for MPH immediate release. Among non-stimulant pharmacotherapies, GXR was more effective than ATX when comparing ADHD-RS-IV total score change (with a posterior probability of 93.91%) and CGI-I response (posterior probability 76.13%). This study found that LDX had greater efficacy than GXR, ATX, and MPH in the treatment of children and adolescents with ADHD. GXR had a high posterior probability of being more efficacious than ATX, although their CrIs overlapped.

PMID 28258319
薬剤監修について:
オーダー内の薬剤用量は日本医科大学付属病院 薬剤部 部長 伊勢雄也 以下、渡邉裕次、井ノ口岳洋、梅田将光および日本医科大学多摩永山病院 副薬剤部長 林太祐による疑義照会のプロセスを実施、疑義照会の対象については著者の方による再確認を実施しております。
※薬剤中分類、用法、同効薬、診療報酬は、エルゼビアが独自に作成した薬剤情報であり、 著者により作成された情報ではありません。
尚、用法は添付文書より、同効薬は、薬剤師監修のもとで作成しております。
※同効薬・小児・妊娠および授乳中の注意事項等は、海外の情報も掲載しており、日本の医療事情に適応しない場合があります。
※薬剤情報の(適外/適内/⽤量内/⽤量外/㊜)等の表記は、エルゼビアジャパン編集部によって記載日時にレセプトチェックソフトなどで確認し作成しております。ただし、これらの記載は、実際の保険適応の査定において保険適応及び保険適応外と判断されることを保証するものではありません。また、検査薬、輸液、血液製剤、全身麻酔薬、抗癌剤等の薬剤は保険適応の記載の一部を割愛させていただいています。
(詳細はこちらを参照)
著者のCOI(Conflicts of Interest)開示:
岡牧郎 : 研究費・助成金など(大日本印刷(株))[2024年]
監修:五十嵐隆 : 特に申告事項無し[2024年]

ページ上部に戻る

注意欠如多動症(attention deficit/hyperactivity disorder、ADHD)(小児科)

戻る